Wszystkie artykuły z gazety Nowoczesny Warsztat
Dwugłos nt. eQ-element
Wydanie: 08/2006
W majowym wydaniu “Nowoczesnego Warsztatu” na str. 34 zamieściliśmy artykuł pt. “Części eQ-element – nie tylko dla ASO”. Po publikacji materiału otrzymaliśmy od p. Andrzeja Senkowskiego z firmy Polcar list w tej sprawie....
wtorek, 28 maja 2013
Mechanizm różnicowy
Wydanie: 06/2006
Niezwykle ważnym elementem układu przeniesienia napędu jest umieszczony w moście napędowym mechanizm różnicowy. Mechanizm różnicowy rozdziela napęd na półosie napędowe i umożliwia toczenie się kół mostu napędowego z różnymi prędkościami...
wtorek, 28 maja 2013
Układy napędowe (2)
Wydanie: 05/2006
Zblokowany układ napędowy Często się mówi, że zblokowany układ napędowy to napęd przedni. Nic bardziej mylnego. Zblokowany układ napędowy to taki, w którym główne jego elementy połączone są w jedną całość, a moment obrotowy...
wtorek, 28 maja 2013
Układy napędowe (1)
Wydanie: 04/2006
Warto wiedzieć! Silnik pojazdu wraz z mechanizmami przenoszącymi moment obrotowy, przetwarzającymi go oraz załamującymi jego przebieg tak, aby dotarł on do napędzanych kół jezdnych, tworzy układ napędowy pojazdu. Każdy pojazd jest maszyną...
wtorek, 28 maja 2013
Zwolnice – przekładnie boczne
Wydanie: 06/2005
Zwolnice są elementem podwójnej przekładni głównej podzielonej, tj. takiej, gdzie dwa zestawy kół zębatych zmieniających wartość przełożenia, oddalone są znacznie od siebie nie tworząc konstrukcji zwartej. Zadaniem zwolnic jest dość...
wtorek, 28 maja 2013
Mosty napędowe (5)
Wydanie: 05/2005
Szeregowe układy napędowe Pierwszy most w szeregowym napędzie pojazdu (tandem) ma wygląd przekładni dwustopniowej, choć nie musi taką przekładnią być. Stosowane są bowiem dwa rozwiązania: - Pierwsza przekładnia - walcowa – pełni...
wtorek, 28 maja 2013
Smarowanie i chłodzenie skrzynek biegów
Wydanie: 02/2004
Najczęstszym sposobem smarowania skrzynek biegów większości samochodów osobowych, dostawczych i sporej części samochodów ciężarowych jest smarowanie rozbryzgowe olejem przekładniowym pobieranym przez zęby wirujących kół zębatych wałka...
wtorek, 28 maja 2013
Mosty napędowe (4) Napędy mostów typu tandem
Wydanie: 04/2005
W omawianych mostach napędowych przekładnie główne niezależnie od ich konstrukcji pełnią swoje podstawowe zadania dla jednego mostu napędowego w pojeździe. Wartość siły przyczepności można zwiększyć stosując większe naciski na oś kół...
wtorek, 28 maja 2013
Przeguby układu napędowego
Wydanie: 03/2004
Przekazanie momentu obrotowego ze skrzynki biegów do kół jezdnych pojazdu w zależności od konstrukcji układu napędowego odbywa się w różnoraki sposób: - W klasycznych układach napędowych będących domeną przede wszystkim samochodów...
wtorek, 28 maja 2013
Przeguby układu napędowego – (2)
Wydanie: 04/2004
Zastosowanie przegubów równobieżnych w półosiach napędowych kół kierowanych jest we współczesnych samochodach wymogiem oczywistym. Dla uzyskania wymaganego komfortu jazdy należy likwidować wszelkie źródła drgań, a te występują często właśnie...
wtorek, 28 maja 2013
Most napędowy (3) Podwójne przekładnie główne
Wydanie: 03/2005
W przypadkach, gdy wymagana wartość przełożenia przekładni głównej prowadzi do zbyt dużej średnicy koła talerzowego, przy koniecznym ze względów wytrzymałościowych module zębów tego koła, stosuje się podwójną przekładnię główną. Innym...
wtorek, 28 maja 2013
Przeguby układu napędowego (3)
Wydanie: 05/2004
W układach napędowych samochodów przeniesienie napędu z wałka wyjściowego skrzyni biegów do kół jezdnych odbywa się za pomocą wałów napędowych, półosi napędowych i przegubów umożliwiających załamywanie przebiegu momentu obrotowego....
wtorek, 28 maja 2013
Most napędowy (1)
Wydanie: 09/2004
Układ napędowy każdego pojazdu samochodowego musi zawierać most napędowy. Oczywiście przeznaczenie pojazdu wymusza rodzaj konstrukcji mostu zarówno pod względem sposobu przenoszenia momentu obrotowego, jak również pod względem przenoszenia...
wtorek, 28 maja 2013
Most napędowy (2) - przekładnia główna
Wydanie: 10/2004
W pochwie mostu napędowego niezależnie od jej budowy zawsze znajdują się dwa podzespoły kierunkujące i przenoszące moment obrotowy. Są to przekładnia główna i mechanizm różnicowy. W mostach napędowych samochodów ciężarowych i autobusów...
wtorek, 28 maja 2013